Sumbangan-sumbangan
itu pula dapat dilihat melalui 8 aspek yang utama iaitu dalam bidang falsafah
dan pemikiran, agama islam, kemasyarakatan, ekonomi, perubatan, botani, sains
dan teknologi dan bahasa. Untuk melihatnya dengan jelas, eloklah
diulas setiap pencapaian dalam setiap aspek itu satu persatu.
1.FALSAFAH
dan PEMIKIRAN.
Melalui
falsafah dan pemikiran, tamadun Islam telah berjaya menghilangkan pemikiran
manusia yang kolot terutamanya pada zaman kegelapan. Dalam aspek ini, konsep
pendidikan, keintelektualan dan penerokaan ilmu diutamakan.
Konsep
pendidikan dalam tamadun Islam tidak jauh bezanya dengan pendidikan yang
diterapkan oleh tamadun lainnya. Oleh kerana pendidikan dalam tamadun Islam
banyak memberi sumbangan dalam aspek falsafah dan pemikiran maka pengertian
pendidikan Islam harus dihayati dan diaplikasikan untuk membina generasi Islam
dan insan yang sempurna. Tarbiyyah ialah satu proses
membentuk keperibadian manusia dari satu tahap ke satu tahap sehingga mencapai
matlamat terakhir, iaitu insan yang sempurna mengabdikan diri dengan tulus
ikhlas kepada Allah s.w.t. Ta’lim pula merupakan satu
proses pengajaran atau pemindahan ilmu kepada manusia untuk merealisasikan
fungsi, tugas dan statusnya sebagai khalifah Allah di bumi ini. Pengertian
pendidikan yang seterusnya ialah Ta’dib iaitu proses
mendidik manusia agar mampu mengembangkan segala potensi ke arah pembentukan
tatasusila perlakuan atau adab sebagaimana yang dikehendaki oleh islam. Ia
bersesuaian dengan sabda nabi Muhamad s.a.w yang bermaksud ‘Tuhanku telah
mendidik (addaba) aku dalam bidang adab. Dia telah menjadikan
pendidikanku (ta’dib) yang terbaik’. Irsyad pula
merupakan petunjuk ke arah jalan yang lurus bagi kehidupan dunia seperti yang
digariskan oleh al-Qur’an dan al-sunnah. Tadris yang
mana merupakan pengertian terakhir bermaksud pengajaran yang dilakukan oleh
seseorang kepada penuntut tentang sesuatu mata pelajaran.
Secara
ringkasnya, kita boleh mengatakan bahawa pendidikan melalui pandangan Islam ialan
proses pendidikan yang menyediakan seseorang dari aspek tubuh badan, akal,
rohani dan mental sehingga menjadi masyarakat yang berguna untuk diri sendiri
dan ummah. Melalui prinsip dalam pendidikan ini wujudlah falsafah dalam bidang
pengalaman manusia.
Tamadun
Islam memulakan perubahan melalui falsafah dan pemikiran manusia apabila Nabi
Muhamad s.a.w menerima wahyu yang pertama pada tahun 610 M, iaitu surah
al-Alaq’ ayat 1 yang bermaksud;
‘
Bacalah dengan nama Tuhan kamu yang menjadikan. Dia menjadikan manusia daripada
segumpal darah, bacalah dengan nama Tuhan kamu yang Maha Mulia yang mengajar
manusia menulis dengan pena. Tuhan mengajar manusia dengan perkara-perkara
yang tidak diketahui.”
Melalui
ayat-ayat tadi, Islam diberikan kewajipan untuk menuntut ilmu tanpa mengira
jantina dan keturunan. Ayat pertama yang terdapat dalam ayat itu adalah iqra’ (baca)
menyeru umat islam untuk membaca kerana membaca adalah langkah pertama yang
terbaik yang harus dilakukan dalam proses pendidikan. Sehingga kini, kebaikan
membaca itu dapat dilihat dan dipraktikan.
Selain
itu, Tamadun Islam yang diasaskan oleh Nabi Muhamad juga telah mengambil
langkah untuk mendirikan masjid sebagai pusat pendidikan. Perkembangan
Institusi pendidikan pada zaman-zaman berikutnya menyaksikan kewujudan
institusi pendidikan Islam seperti Kuttab, masjid dan institusi
pengajian tinggi (madrasah/kolej). Sehingga kini, penubuhan pusat pendidikan
yang berunsurkan keagamaan ini masih berterusan dan diguna pakai.
Setelah
kemangkatan baginda, pendidikan ini terus diperjuangkan oleh beberapa orang
khalifah. Contohnya, pada zaman Khalifah Umar Al-Khattab (13-24H/634-644M),
beliau telah mengadakan takwim islam berdasarkan tahun hijrah. Takwin ini
bertujuan untuk memudahkan urusan pentadbiran negara dan memudahkan urusan
dalam aspek pendidikan yang membabitkan penggunaan tarikh. Sehingga kini, kita
masih menggunakan tarikh dalam kehidupan seharian kita dan kepentingannya
memang tidak dapat dipertikaikan.
Pada
tempoh pemerintahan yang diterajui oleh Bani Umaiyah, bidang pendidikan lebih
maju dalam membuka pemikiran manusia ke arah falsafah dan pemikiran Islam.
Guru-guru yang professional telah ditambah mengikut tahap pendidikan. Mata
pelajaran yang diajar juga bertambah iaitu ilmu fikah, tauhid, tafsir al-Qur’an
dan hadis, ilmu hisab, sejarah, sastera, ilmu perubatan, kesenian dan falsafah.
Ilmu dalam menulis juga dipertingkatkan untuk memahami al-Qur’an. Proses
pendidikan ini seterusnya membawa manusia dahulu dan sekarang maju dalam
pendidikan.
Ilmu
tasawwuf juga merupakan salah satu ilmu tamadun Islam yang dikenali sebagai
tasawuf falsafah dalam teori wahdat al-wujud yang diasaskan
Ibn’Arabi. Ilmu yang masih diguna pakai sehingga kini ini merupakan satu jalan
untuk mengenal Tuhan. Ia mesti melalui perlbagai peringkat iaitu berguru,
memahami syariat, memasuki tarekat dan sampai kepada hakikat, iaitu makrifat
Allah s.w.t.
Falsafah juga boleh dilihat melalui tokoh-tokoh Islam
yang dicontohi oleh orang Eropah seperti al-Kindi, al-Farabi, Ibn
Tufayl dan Ibn Rushd. Selain itu, Ibn Tufayl dengan
karyanya Hayy Ibn Yaqzan yang mengungkapkan bahawa manusia
boleh mengenal Tuhan tanpa wahyu dan guru telah mempengaruhi pemikiran orang
Eropah. Karya ini telah diterjemahkan ke bahasa Latin oleh Roger Bacon dan
diterbitkan bersama-sama teks Arab di Oxford pada tahun 1671.
Seterusnya karya tersebut diterjemahkan ke
bahasa-bahasa Eropah yang lain. Bukan setakat menterjemah, malahan orang
Eropah juga menghayatinya melalui penciptaan kisah-kisah berdasarkan idea yang
dikemukakan dalam buku tersebut. Antara kisah tersebut ialah buku Robinson
Crusoe yang dihasilkan pada abad ke 18M.
Demikian juga dengan idea falsafah Ibn
Rushd telah mempengaruhi ahli falsafah Eropah sejak abad ke-12M lagi.
Pada abad ke-16M, falsafah Ibn Rushd, menurut Renan, telah diamalkan secara
rasmi oleh golongan terpelajar di Itali.
Sumbangan tamadun ini juga dapat dilihat melalui
perubahan sikap mereka terhadap kehidupan di dunia. Orang Eropah menganggap
kehidupan di dunia bukan lagi sesuatu yang dibenci lantaran ia merosakkan,
tetapi sesuatu yang mesti diisi dengan aktiviti kehidupan yang bermakna.
Perubahan sikap ini akhirnya melahirkan satu gerakan intelektual yang dikenali
sebagai fahaman humanisme pada abad ke-13M.
Selain daripada pendidikan melalui buku dan sekolah,
penerokaan atau penjelajahan juga turut menyumbang kepada ilmu pengetahuan
untuk mengubah falsafah dan pemikiran manusia. Ia juga membantu manusia
mengambil pengetahuan melalui tamadun sebelumnya dan pemerhatian Islam.
Penerokaan itu termasuklah penerokaan ilmu astronomi, geografi dan perubatan.
Sumbangan tamadun Islam pada ketika itu bukan sahaja
diguna pakai pada zaman tersebut tetapi sebenarnya masih berterusan sehingga
kini. Ianya dapat dilihat melalui kepentingan ilmu yang diwar-warkan di seluruh
dunia.
2.
KEMASYARAKATAN.
Umumnya manusia mengenali masyarakat Islam sebagai
kelompok manusia yang beragama Islam dan mengamalkan ajaran Islam dalam satu
masyarakat Islam. Namun, realitinya masyarakat Islam ialah orang Islam yang
hidup bersama-sama golongan bukan Islam dalam satu kelompok masyarakat yang
berlandaskan nilai-nilai Islam
Sebelum kedatangan tamadun Islam, kehidupan manusia
sangat kacau bilau terutamanya pada zaman jahiliah. Zaman ini merupakan zaman
kegelapan di mana manusia mencapai kemajuan kebendaan yang tinggi namun amat
teruk dari segi kerohanian. Pelbagai perkara yang tidak baik berlaku seperti
amalan riba dan penindasan dalam kegiatan ekonomi, dan wujudnya system kabilah
dengan semangat ‘assabiyyah yang sangat tinggi dalam kalangan
masyarakat. Semangat ini menyebabkan berlakunya persengketaan yang membawa
kepada kerosakan keharmonian masyarakat sejagat walaupun perkara yang menjadi
punca hanya perkara yang kecil. Selain itu, wanita pada zaman tersebut tidak
dipandang kerana dianggap tidak berguna. Mereka juga sanggup menanam anak
perempuan mereka hidup-hidup kerana menganggap wanita memberi masalah sosial
dan ekonomi kepada mereka.
Pada peringkat awal masyarakat Melayu, mereka
terpengaruh dengsn elitisme yang diwarisi daripada zaman hindu-buddha dan juga
kehidupan pada zaman kegelapan. Ia diteruskan dengan peringkat awal selepas
kedatangan Islam di mana sistem sosial masih lagi berasaskan kesedaran kelas
(class consciousness) atau bersifat superior-inferior (golongan pemerintah &
yang diperintah). Ini membentuk halangan sosial (social barrier) antara atasan
& bawahan.
Oleh itu, Tamadun Islam memperkenalkan konsep keadilan
tanpa mengira kedudukan atau pangkat dalam masyarakat. Konsep ini lebih
dikenali dengan konsep persamaan taraf manusia. Oleh itu, tidak ada perbezaan
taraf masyarakat yang membolehkan masyarakat yang lebih rendah tarafnya
ditindas. Wanita juga menjadi semakin penting dalam masyarakat kerana kewujudan
mereka dihargai. Konsep persamaan taraf manusia yang diperkenalkan oleh tamadun
Islam membawa kepada keamanan masyarakat.
Tamadun Islam juga memperkenalkan sistem Khalifah yang
adil dan sistematik. Kesan daripada perubahan ini gelaran raja ditukar kpd
sultan kemudian diwujudkan sistem syura di kalangan ahl
al-hal wa al-aqd dan sistem hisbah yg megawal kemungkaran.
Selain itu, boleh dikatakan bahawa masyarakat Islam
yang pertama yang terbentuk ialah masyarakat yang didirikan oleh Rasulullah
S.A.W dan para sahabatnya di Madinah, sebaik sahaja Baginda berhijrah dari
Makkah ke Madinah. Baginda dan para sahabatnya telah mendirikan masyarakat yang
berlandaskan nilai-nilai Islam dengan gigih dan jujur sehingga berjaya
membentuk sebuah masyarakat yang ideal dan menjadi contoh.
Tamadun Islam juga menyedarkan masyarakat bahawa
mereka mempunyai hak-hak tertentu. Setiap individu dalam masyarakat mempunyai
hak hidup dengan aman dalam sebuah masyarakat. Kebebasan berfikir, beragama dan
melahirkan pendapat juga seharusnya dimiliki oleh setiap anggota masyarakat.
Setiap individu bebas bergerak dan melakukan sebarang aktiviti yang bermanfaat
tanpa batasan warna kulit atau pegangan agama.
Setiap manusia juga boleh menegakkan kebaikan dan
menentang kemungkaran. Perlindungan politik juga diberi kepada sesiapa sahaja
yang teraniaya tanpa mengira bangsa, pegangan agama dan warna kulit. Setiap
individu juga berhak untuk bekerja dan mengusahakan sesuatu untuk mencari
rezeki dan kekayaan yang halal.
Oleh kerana masyarakat pada waktu itu terdiri daripada
pelbagai kaum, bangsa, agama, budaya, bahasa dan kelas. Masyarakat yang
beragama Islam mesti tunduk kepada hukum Islam manakala masyarakat yang bukan
Islam yang tinggal dengan aman bertanggungjawab untuk mematuhi undang-undang
Islam kerana ia tertakluk kepada tanggungjawab politik, bukan tanggungjawab aqidah
atau agama.
Sehingga kini, kita dapat melihat bahawa prinsip
persamaan taraf yang diperkenalkan oleh tamadun Islam tersebut membantu
masyarakat sejagat untuk mengekalkan keharmonian masyarakat.
3.EKONOMI
Dalam
tempoh zaman jahiliah, aktiviti ekonomi diadakan dengan menggunakan amalan riba
dan penindasan. Mereka yang berada dalam peringkat tertinggi dalam tingkat
kehidupan manusia akan menindas golongan bawahan. Hal ini menyebabkan jurang
kehidupan antara pihak atasan dan bawahan sangat berbeza. Namun demikian
setelah kedatangan tamadun Islam, keadaan ini berubah.
Ekonomi Islam ialah suatu ilmu yang berteraskan
syaria’ah bagi melindungi ketidakadilan dalam pemerolehan dan penggunaan sumber
alam ,dengan memenuhi kepuasan manusia untuk melaksankan tanggungjawab terhadap
Allah dan masyarakat keseluruhannya.
Bagi memastikan hak milik perseorangan, hak milik
bersama dan hak milik negara terjamin, wujud hal-hal yang berkaitan seperti
soal percukaian, pembangunan tanah, pertanian, galian dan perlombongan. Kegiatan-kegiatan
perdagangan, perniagaan, perindustrian, pertanian dan pelaburan juga turut
diperkembangkan.
Cara kegiatan ekonomi ini dijalankan menghasilkan
kemajuan yang pesat dalam kehidupan masyarakat. Banyak pencapaian yang dicapai
malah aktiviti ekonomi dalam bidang pertanian dan perdagangan diteruskan
selepas kedatangan Islam dengan jayanya. Islam juga meningkatkan aktiviti
perdagangan dalam kalangan orang Melayu yang dahulunya merupakan antara
masyarakat yang tertindas.
Berikutan dengan itu, lahir pasar besar bertaraf
antarabangsa yang dihadiri oleh pedagang Arab, Parsi, China, India dan
sebagainya. Sistem barter bertukar dengan penggunaan sistem mata wang. Ekonomi
berasaskan perdagangan dan pertanian yang dijalankan juga adalah merupakan
hasil diplomatik antara tamadun Islam dan tamadun-tamadun lain. Banyak penemuan
dan teknik baru dalam pertanian, perindustrian dan sistem pengairan yang
meningkatkan taraf ekonomi mereka. Hasil-hasil tanaman dieksport untuk
mendapatkan keuntungan selain menapung keperluan rakyat. Antara tokoh-tokoh
yang terkenal dalam kegiatan ekonomi adalah Al-Qurtubi dan Al Suhrawi.
Meninjau keadaan ekonomi kita sekarang, kita
sebenarnya dapat melihat dengan jelas persamaan system perdagangan dan
pertanian yang diadaptasi daripada cara yang digunakan oleh masyarakat tamadun
Islam suatu ketika dahulu.
4.PERUBATAN
Dalam ajaran agama Islam setiap penyakit datangnya
drpd Allah S.W.T dan hanya Allah yang boleh menyembuhkannya melalui ikhtiar
atau usaha yang dilakukan. Ikhtiar yang dimaksudkan ialah melalui pengambilan
rawatan (ubat) serta doa dan penggunaan ayat-ayat Al-Quran. Hal ini demikian
kerana Kesakitan (nyeri) penyakit ialah cabaran dan dugaan Allah S.W.T untuk
menguji ketabahan dan kesabaran seseorang. Sebenarnya terdapat cara untuk
menghindar daripada menghidap penyakit. Antaranya ialah amalan beriadah dan
rekreasi. Menjaga kebersihan (fizikal, mental & spiritual) dan tidak boleh
berputus asa dalam usaha menyembuhkan semua penyakit.
Dalam tamadun Islam, banyak perkara yang telah dicapai
dan semestinya digunakan sehingga kini. Abu Bakr Muhammad Ibn Zakariyya al-Razi
(Rhazes) merupakan ahli perubatan yang pertama membezakan penyakit cacar dan
campak. Dia juga telah membahagikan ubat kepada 3 kategori iaitu galian
(mineral), sayuran (vegetables) & benda hayat (biological).
Ali ibn al-Abbas al-Ahwazi pula merupakan Ahli
perubatan yang pertama menerangkan hubungan antara rangkaian urat dengan
arteri. Beliau juga menerangkan kepayahan untuk menyembuhkan penyakit tibi
seterusnya menyedarkan manusia supaya berjaga-jaga dalam semua perkara
terutamanya melakukan perkara yang mendedahkan mereka kepada penyakit tibi.
Beliau juga Berjaya mencipta dan menerangkan pelbagai jenis pil, bedak, sirap,
salap dan sebagainya.
Abu al-Qasim Khalaf Ibn al-Abbas al-Zahrawi pula
mempelopori pengetahuan tentang pembedahan biasa, kaedah mengeluarkan batu dari
pundi kencing, pemotongan organ serta pembedahan mata dan gigi. Beliau juga ada
menulis tentang gynaecologi iaitu masalah yang berkaitan dengan mata & telinga.
Ibn Sina (Avicenna) pula menerangkan dengan lebih lanjut mengenai meningitis
dan melanjutkan penerangan Ali ibn al-Abbas al-Ahwazi mengenai tibi dengan
penemuan tentang proses bagaimana tibi berlaku. Faktor penyakit kuning
(jaundice) juga dikenalpasti oleh beliau.
Selain
itu, Abu Qasim ibn al-Khalaf ibn al-Abbas al-Zahrawi telah Mencipta alat
perkakas terutama dalam proses pembedahan dan Berjaya mencipta 300 jenis alat
dan perkakas yang diperlukan dalam perubatan. Di samping itu, buku-buku
perubatan telah ditulis oleh tokoh-tokoh yang dilahirkan dalam tamadun Islam
iaitu Shifa, Al-Urjuzah fi Tibb Qawanin, Al-Kitab al-Malaki dan sebagainya dan
turut diterjemahkan ke dalam bahasa Barat.
5.SAINS
dan TEKNOLOGI
Seperti bidang-bidang lainnya, bidang ini juga sangat
berkait rapat dengan tamadun Islam. Dalam bidang astronomi, Ibn Al Zarqiyali
telah dikenalpasti sebagai seorang tokoh yang mahir dalam menentukan gerhana
matahari. Beliau juga telah mencipta kompas untuk menentukan jarak antara bulan
& bumi di antara bintang dan matahari. Abdul Rahman Al-Sufi (Tokoh
astronomi) juga telah menulis buku yang bertajuk Figures of stars yang
memuatkan peta bintang-bintang tetap dengan rajah. Buku ini menjadi panduan
para pedagang yang belayar untuk ke tempat-tempat yang ditetapkan.
Selain itu, Muhammad bin Musa telah mencipta jam
Astrolab iaitu alat yg boleh mengukur masa di dunia. Abu Solet pada abad ke 12
M telah mencipta alat yang boleh menimbulkan semula kapal yang tenggelam. Abu
al-Rayhan al-Biruni pula merupakan saintis yang terkenal dan mahir dalam
matematik dan astronomi. Penemuannya digunakan dalam meramal gerhana matahari.
Bidang fizik dalam dunia moden ditakrifkan sebagai
cabang ilmu yang berkaitan dengan kejasmanian. Dan tidak merujuk kepada
pencipta. Tetapi, Fizik dalam agama Islam mengutamakan konsep “fizik tidak
menafikan metafizik” iaitu penekanan dalam perkaitan antara fenomena alam
dengan Khaliq. Dalam bidang ini Kamal al-Din al-Farisi telah membuat penerangan
tentang fenomena kejadian pelangi. walaupun penerangannya dikatakan hampir sama
dengan tokoh barat (Theodoric of Freiberg) namun pada zaman itu dipercayai
bahawa penerangan beliau adalah yang terbaik. Usul mereka pada zaman itu
juga sama dengan usul yang digunakan sekarang.
Ibn Haitham pula dikenali sebagai bapa optik moden.
Dia menghabiskan masa dengan teori fizikal-bayang2, matahari, pelangi dan
beliau juga sangat mahir dalam pelbagai bidang. Al-Biruni yang merupakan ahli
fizik juga banyak menganalisis konsep asas jirim, graviti, ruang dan gerakan
bumi.
Surahwadi pula telah menyediakan asas bagi fizik
cahaya. Dia juga mengemukakan konsep alam dan planet tertakluk kepada daya dan
hukum yang sama. Beliau juga telah membongkar hukum graviti semesta dan
menjalankan banyak eksperimen mengenai cahaya.
Dalam cabang kimia, Ibn Sina telah membezakan semua
jenis logam dan memperkembangkan ilmu kimia JABIR IBNU HAYYAN. Abu Musa Jabir
Ibn Hayyan Al-Tusi telah memperkenalkan kaedah Sejatan, penyulingan,
pemejalwapan, penghabluran, kaedah oksida logam bakar, percantuman dan turunan.
Beliau juga mncpta asid galian seperti HNO3, H2SO4 yang banyak digunakan dalam
kosmetik. Beliau juga telah mencipta bahan kimia yang boleh melebur emas
yang dpanggil aqua regia dan turut menemukan kaedah pemurnian
besi.
Tamadun Islam juga telah mengasaskan penciptaan
bahan-bahan kosmetik melalui penemuan dan pencantuman bahan kimia. Antara
kosmetik tersebut ialah, gincu, deodorant, pisau pencukur, losyen tangan,
pewarna rambut, pemutih gigi dan penghasilan minyak wangi.
Dalam
penciptaan teknologi, Ibn Al-Haytham telah mempelopori penciptaan kamera yang
digunakan secara meluas sehingga kini. Beliau mengemukakan bahwa cahaya
bergerak lurus dan digunakan dalam penciptaan kameranya. Di samping itu kompas
dicipta dan digunakan dalam pelayaran dan ini membantu kegiatan perdagangan
berkembang dengan pesat.
No comments:
Post a Comment